Zielona strzałka – sygnalizator S2

Każdy kierowca powinien wiedzieć, jak wygląda sygnalizator S 2 oraz kiedy można wykonać warunkowy skręt w prawo lub lewo. Nie jest to wiedza niezbędna wyłącznie do egzaminu na prawo jazdy, a przez cały czas poruszania się po drogach publicznych. W końcu taka strzałka warunkowa widoczna jest w wielu miejscach, a zdecydowana większość kierowców nie wie, jak się wówczas zachować. Dowiedz się, jak powinna wyglądać jazda na zielonej strzałce oraz co grozi za nie zatrzymanie się na strzałce warunkowej. Serdecznie zapraszamy do lektury tego artykułu, który może okazać się szczególnie przydatny nie tylko dla obecnych kierowców, a również osób, które w najbliższym czasie mają zamiar podejść do egzaminu na prawo jazdy.

Strzałka zielona – co oznacza i do czego uprawnia?

W największym skrócie, znak strzałki nadawany przez sygnalizator S-2 uprawnia do warunkowego skręcania w kierunku wskazanym strzałką. Warunkowego, czyli nie w każdym przypadku. Najpierw należy zatrzymać się przed sygnalizatorem, ustąpić pierwszeństwa ruchu innym jego uczestnikom i dopiero wtedy wykonać manewr. Co ciekawe, strzałka kierunkowa umieszczona jest wyłącznie na sygnalizatorze S2. W zdecydowanej większości jest to strzałka w prawo, jednak zdarza się spotkać także taką umożliwiającą warunkowy skręt w lewo.

Rodzaje sygnalizacji świetlnej – sygnalizatory S1 S2 S3

Najczęściej na polskich ulicach można spotkać się z sygnalizatorami S1, S2 i S3, jednak czym światła kolizyjne i bezkolizyjne się od siebie różnią? Przychodzimy z odpowiedzią!

  • Sygnalizator S1. Oznacza on skrzyżowanie kolizyjne. Wyświetlają się na nim wyłącznie sygnały kolorystyczne, bez strzałek. Mowa tutaj oczywiście o sygnale czerwonym, który zabrania wjazdu za sygnalizator w każdej sytuacji; sygnale żółtym, który ostrzega o przyszłej zmianie koloru sygnalizacji na czerwony oraz zabrania wjazdu za sygnalizator, chyba że zatrzymanie pojazdu zagraża bezpieczeństwu; świetle zielonym, który zezwala na przejazd przez skrzyżowanie.
  • Sygnalizator S2. Jest on oznakowany tak samo jak sygnalizator S1, jednak posiada również dodatkową strzałkę w kolorze zielonym, która wyświetla się wraz z czerwonym światłem. Taki sygnalizator S-2 ze strzałką zezwala uczestnikom ruchu na skręt w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, która jest zgodna z kierunkiem, w którym zwrócona jest strzałka. Jednak trzeba pamiętać, by wcześniej upewnić się, że nie utrudnimy ruchu innym uczestnikom ruchu.
  • Sygnalizator S3. Są to światła bezkolizyjne. Na sygnalizatorze S-3 oprócz klasycznych kolorów są strzałki, które wskazują kierunek ruchu. Taka strzałka bezkolizyjna to pewność, że nie utrudnimy ruchu innym uczestnikom ruchu drogowego, ponieważ pasy ruchu krzyżujące się z naszym mają sygnał czerwony. Sygnalizacja bezkolizyjna nie wymaga, by się przed nią zatrzymywać. Jest to jeden z najbezpieczniejszych sygnalizatorów, jednak może powodować korki. Z tego powodu raczej nie spotkamy go w miejscach o wysokim natężeniu ruchu.

Jedną z różnic pomiędzy strzałką warunkową a bezkolizyjną jest fakt, że zielona strzałka warunkowa wymaga od nas zatrzymania pojazdu. Ponadto, sygnalizator kierunkowy S3 z zielona strzałką w lewo zabrania nam zawracania. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku sygnalizatora S2. Wówczas zielona strzałka w lewo zezwala na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, o ile ten manewr nie jest zabroniony znakiem B-23.

Czy na strzałce warunkowej trzeba się zatrzymać?

Wiele osób nie wie, czy na zielonej strzałce trzeba się zatrzymać. Jeśli mowa o sygnalizatorze S2, to jak najbardziej tak. Strzałka warunkowa zezwala na wjazd na skrzyżowanie jedynie w sytuacji, gdy nie utrudnimy w ten sposób ruchu innych pojazdów oraz pieszych. Przed wjechaniem na skrzyżowanie musimy się upewnić, że mamy wystarczająco miejsca na skręcanie lub zawracanie. Należy jednak jeszcze raz podkreślić, że zezwala się na zawracanie na strzałce w lewo, chyba że jest to zabronione znakiem B-23. Co więcej, za niezatrzymanie się przed zieloną strzałką grozi mandat i punkty karne. O jego wysokości wspomnimy w dalszej części artykułu.

Prawidłowy przejazd na zielonej strzałce – jak powinien wyglądać?

Jeśli interesuje Cię „warunkowy skręt w prawo kodeks drogowy”, to najlepiej jest się zapoznać z rozporządzeniem Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002. Czerwone światło i zielona strzałka dopuszcza możliwość ruchu w kierunku wskazanym strzałką, czyli skręcanie w lewo lub prawo. Oznacza to, że strzałka warunkowa w prawo zezwala nam na jazdę jedynie w prawo, a nie np. prosto!

Światła warunkowe oznaczają również, że przed wjazdem na skrzyżowanie należy całkowicie zatrzymać pojazd oraz upewnić się, że możliwy jest przejazd dla innych uczestników ruchu. Sygnalizator ze strzałką nakazuje także ustąpienie pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu. Taka zielona strzałka na światłach może pojawić się raz lub wielokrotnie w czasie nadawania sygnału świetlnego czerwonego. Ponadto, strzałka zielona w prawo nie może pojawić się w czasie nadawania sygnału żółtego.

Powinieneś spodziewać się, że może zaskoczyć Cię zielona strzałka na egzaminie lub po jego zdaniu. Właśnie dlatego warto wiedzieć, gdzie się zatrzymać i jak się zachować, gdy pokazuje się nam zielona strzałka warunkowa. Szczecin nauka jazdy to miejsce, w którym masz gwarancję, że przekażemy Ci wszelką wiedzę niezbędną do poruszania się autem na co dzień po drodze. Wówczas WORD egzamin jest jedynie formalnością.

Strzałka warunkowa w lewo

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, sygnalizator S2 na zawracanie zezwala, jeżeli na skrzyżowaniu nie znajduje się znak B-23. Jednak warto pamiętać, że najbardziej popularna jest warunkowa strzałka w prawo, a ta w przeciwnym kierunku jest prawdziwą rzadkością. W każdej sytuacji, zielona strzałka na sygnalizatorze kolizyjnym oznacza, że musisz się zatrzymać.

Niezatrzymanie się na zielonej strzałce – co za to grozi?

Sygnalizator warunkowy ma za zadnie udrażniać ruch drogowy i pozwala na przejazd, jeśli nie utrudnimy tym ruchu innych pojazdów. Jednak skręt w prawo na zielonej strzałce wymaga tego, by się zatrzymać, a masa kierowców o tym zapomina. Niekiedy wydaje nam się, że zielona strzałka na sygnalizacji świetlnej każdorazowo oznacza, że może przejechać bez zatrzymywania się. Jednak każdy kierowca, przejeżdżający na zielonej strzałce w prawo bez zatrzymania, bądź w momencie, gdy zielona strzałka zgaśnie, naraża się na mandat. Przepisy dot. zielonej strzałki określają, że za brak zatrzymania się w tej sytuacji grozi mandat w wysokości 100 zł i 6 punktów karnych (przed zmianami był to mandat wynoszący 100 zł bez punktów). Jednak za przejazd, gdy zielona strzałka zgaśnie, kierujący może otrzymać mandat do 500 zł oraz 6 punktów.

Dlatego też pamiętajmy, zielona strzałka nie jest martwym przepisem. Ma ona za zadnie udrożnić ruch i zminimalizować ryzyko korków, jednak zawsze trzeba się przed takim sygnalizatorem zatrzymać i upewnić, że nie utrudnimy ruchu innym uczestnikom ruchu.